Afgelopen weekend vond het allereerste Dark Art Film Festival plaats in Amsterdam. In de kelder van LAB111 werden drie dagen lang duistere korte films vertoond uit binnen- en buitenland. Een verfrissend festival waar je veel verschillend werk kon ontdekken of ze voor het eerst op groot scherm kon bewonderen. Een zeer geslaagd weekend met volle zalen werd afgesloten met de uitreiking van de zeer gewilde awards.
De belangrijkste prijzen gingen naar Crappy Christmas (Jürgen Kling) voor Beste Korte Film en Shiny New World (Jan van Gorkum) voor Beste Korte Benelux Film. Regisseur Jasper Vrancken mocht de award voor Beste Regisseur in ontvangst voor Muil en actrice Lisa Smit werd beloond voor het rol in de korte film Lili.
Een deel van het festival was ingericht op het stimuleren van de korte duistere film, zo werden er een aantal workshops en lezingen gegeven, plus de mogelijkheid om nieuwe filmideeën onder de aandacht te brengen. Tiago Teixeira won met zijn idee voor de korte film Custom de Old Nick’s Pitching Forum-award en Ross Morin’s scenario voor Disrupture werd als Best Short & Dark Unproduced Screenplay beloond.
Battle of the Festivals?
Tijdens de prijsuitreiking werd duidelijk dat er de komende jaren een kleine strijd zal zijn tussen de Amsterdamse genrefilmfestivals. Het Dark Arts Film Festival had het laatste weekend van oktober gekozen omdat het, naast dan het Halloween is, zo ook niet in de weg zit van het gewaardeerde Imagine Film Festival. Maar plotseling verhuisde die laatste ook naar oktober en gek genoeg ook van het Eye naar Lab111. Nu is dat helemaal niet erg, twee compleet verschillende programma’s en liefhebbers konden makkelijk van de één naar de ander lopen. Maar aan het eind van het weekend vond een bijzonder stukje sabotage plaats door het Imagine; Twee van de jurykaarten met daarop de winnaars van de belangrijkste categorieën van het Dark Arts waren ontvreemd door het Imagine en gebruikt voor iets anders… Het zou natuurlijk per ongeluk kunnen zijn gebeurd, opvallend is het wel. Het mocht de pret niet drukken en de ceremonie kon na een kleine onderbreking worden voortgezet en met een gezellige borrel afgesloten. Het eerste Dark Arts Film Festival proeft naar meer! Hieronder vind je de volledige lijst met winnaars:
Best Queer Vision: Polter (Spain) – Álvaro Vicario
Best Sci-fi: Proxy (USA) – Sophia Banks
Best Fantasy: Mime (NL) – Ruwan Heggelman
Best Horror: Dog Skin (UK) – Tiago Teixeira
Best Thriller: Swipe (NL) – Niels Borgonje
Best Cult & Dark Webb: A Wreck in Paradise (France) – François Zaïdi
Best Student of the Dark Arts: The Other One (Germany) – Lukas Baier
Best Practical Effects: Shiny New World (NL) – Stephan Vos, Richard Raaphorst
Best Video Effects: Dark Lights (USA) – Deborah Richards
Best Cinematography: Stalag III-C (Belarus) – Vladan Panich
Best Sound Design: Peaking (UK) – Hannah Smith
Old Nick’s Pitching Forum: Custom (UK) – Tiago Teixeira
Best Short & Dark Unproduced Screenplay: Disrupture (USA) – Ross Morin
Best Short Film: Crappy Christmas (Germany) – Jürgen Kling
Best Benelux Short: Shiny New World (NL) – Jan van Gorkum
Best Director: Muil (Belgium) – Jasper Vrancken
Best Performance: Lili (NL) – Lisa Smit