Veel horror in Magic The Gathering uitbreiding Innistrad

Dit weekend is er voor de trading card game Magic: The Gathering de nieuwe expansion Innistrad uitgekomen. Met de subtitel Horror Lurks Within is het thema dit keer overduidelijk, de 264 nieuwe kaarten zijn geïnspireerd op klassieke horror. Zombies in zwart en blauw, Weerwolven in groen en rood, Vampiers in zwart en rood, Geesten in blauw en wit en veelal mensen in wit en groen.

Richard Garfield bedacht in 1993 het kaartspel waarbij je uit een zo’n honderd verschillende kaarten er veertig tot zestig selecteert. De kaarten zijn monsters, spreuken of landjes. Met jouw kaarten kun je strijden met een tegenstander, degene die zijn 20 levens als eerste kwijt is verliest. Een rpg met kaarten, dat is het spel omschreven in een paar woorden. Sinds 1993 is het spel vele malen verbeterd en er zijn daarnaast nog een flink aantal uitbreidingen met vele duizenden(!) kaarten uitgebracht. Innistrad is de nieuwe basisuitbreiding waar ook Richard Garfield zelf weer aan mee heeft gewerkt en zal gevolgd worden door twee kleinere uitbreidingen.

Monster hebben altijd bestaan in de wereld van Innistrad. Mensen vertrouwen er al eeuwen dat hun geloof hen beschermt tegen vampiers, weerwolven, geesten en demonen. Maar de laatste tijd lijken heilige gebruiken en tekens niet meer te werken. Het effect van relikwieën en oude gebeden wordt zwakker. Spreuken van vampier- en weerwolfjagers hebben geen effect met op de monsters die in de schaduwen rondkruipen. De Lunarch, hoofd van de Church of Avacyn, weet dat het gerucht dat onder de priesters rondgaat klopt: Aardsengel Avacyn heeft de wereld van Innistrad verlaten.
Magic The Gathering: Innistrad
Zelf speel ik het sinds 1995, de 4th Edition, en nog elk jaar met dezelfde vriendengroep doen we een sealed deck toernooi. Op de website van Magic The Gathering staat meer over de wereld van Innistrad en de kaarten.

Steun jij De Nachtvlinders met een kleine maandelijkse bijdrage?

6 gedachten over “Veel horror in Magic The Gathering uitbreiding Innistrad”

  1. Heerlijk, ik heb het jaren gespeeld (4th tot 6th) en het was toch echt een vermakelijk spel. Er is inmiddels weer een hoop veranderd, maar dit thema maakt het toch misschien wel weer leuk om eens een ‘sealed deck’ toernooitje met vrienden te doen.

    Beantwoorden
  2. Wat ik zo goed vind aan Innistrad is dat ze dit keer vooral de sfeer van de set voor hebben laten gaan op de sterkte van de kaarten. Vergeleken met recentere sets is deze een stuk zwakker. Maar gewoon alle verwijzingen naar oude horrorverhalen zijn fantastisch. Frankenstein achtige zaken, er zit een Dr Jeckyl / Mr Hyde kaart tussen. Een vleermuis die vampier wordt en weer terug, en magic equivalent van de Necronomicon. Stakes en pitchforks.

    Sealed speelt de set erg leuk (vorig weekend zelf een prerelease meegedaan) maar als je laatste keer Magic spelen tijdens de 6th edition was zou ik wel ergens een update van de regels vandaan vissen.. er zijn nogal wat core-regels verandert en aangevuld sindsdien. 😉

    Beantwoorden
  3. Even gekeken, we zijn bij Onslaught gestopt, 2002 dus. Later nog 1x een sealed deck gedaan met het Time Spiral Block. Het leuke aan zo’n sealed is dat eigenlijk alles voor iedereen nieuw is. (en geen bergen met geld kost)

    Toen waren de regels inderdaad ook al flink veranderd, evenals de layout 😛

    Beantwoorden
  4. Spelen met een sealed deck is idd erg leuk, als jij en je vrienden al een tijd geen Magic meer hebben gespeeld. Wij hebben dat gedaan met Rise of Eldrazi, nadat ikzelf al jaren niet meer had gespeeld. Nu speel ik het af en toe wel weer, want het is gewoon een cool spel 🙂 Alleen heb ik geen zin om er heel veel geld aan uit te geven 😛 Ben wel benieuwd naar de kaarten van deze set.

    Beantwoorden
  5. Rise of the Eldrazi heeft trouwens stiekem ook wel de nodige horror-invloeden.. grote evil dingen met tentakels enzo.. ze zijn nog net niet groen en heten geen Cthulhu.

    Beantwoorden
    • Klopt. Eldrazi vind ik ook erg gaaf, omdat ik zelf het liefst met grote beesten speel om iemand met combat damage te verslaan. Dat is ook de reden dat ik meestal verlies van mensen met “slimmere” decks 😛

      Beantwoorden

Plaats een reactie