Help De Nachtvlinders!

🖤 Sinds onze beginjaren schrijven we met passie en in onze vrije tijd over alles wat met horror te maken heeft. Dankzij trouwe fans zoals jij bestaan we inmiddels 15 jaar!

We willen nog 15 jaar zo doorgaan. Daarvoor hebben we jouw hulp een beetje nodig.

Voor slechts €3,50 per maand helpt je ons om:
🕸️ meer artikelen, recensies en specials te maken,
🕸️ nieuwe Nederlandse makers een podium te geven,
🕸️ én jou advertentievrij te laten genieten van onafhankelijke horrorjournalistiek in Nederland.

👉 Word supporter van De Nachtvlinders!

Horrorprofessor Dimitri Goosssens geeft 10 oktober een filmcollege

Horrorprofessor Dimitri Goosssens geeft 10 oktober een filmcollege

Wat is de relatie tussen doodsbesef, het abjecte, horror en het beeld?

-- advertentie --
Silent Night, Deadly Night 2025

Woensdag 10 oktober kun je in Chasse Cinema in Breda naar het filmcollege van de horrorprofessor Dimitri Goossens. Monsters, bloed, onthoofdingen, schedels, kadavers (liggend, hangend of nog rondwandelend)… horror is 'alive and kicking' en het verkoopt. Maar waarom? Wij van de Nachtvlinders begrijpen dit natuurlijk wel, maar wat is de visie van Dimitri Goossens hierop? Filosoof Dimitri Goossens verkent in dit college de rol van ons doodsbesef in relatie tot beeld en cultuur en concreter in relatie tot horror. Wat is de relatie tussen doodsbesef, het abjecte, horror en het beeld?

Nekromantik (1987)
Robert Schmadtke werkt bij een schoonmaakbedrijf dat lijken en lichaamsdelen opruimt. Deze baan is echter een uitstekend uitgangspunt voor de bizarre hobby van Robert en diens vriendin. Ze verzamelen namelijk lichaamsdelen. Op een gegeven moment weet Robert een compleet intact lijk mee weten te nemen. De twee kunnen hun geluk niet op en bedrijven zelfs de liefde met dit lijk.

Nekromantik is zo’n beetje het visitekaartje van Jörg Buttgereit de cult regisseur die op het BUTFF 2010 onze hoofdgast was! Buttgereit laat zonder scrupules in Nekromantik necrofilie zien. Dit heeft Buttgereit een wereldwijde controverse opgeleverd. De wijze waarop hij het laat zien wordt enerzijds als kunst gezien en anderzijds als wanstaltelijk. Wat het werkelijk is, is voor iedere kijker op zich om een mening over te vormen. Wat het is, is in ieder geval controversieel en niet voor de gevoelige kijkers.

Een kaartje kopen kan via de site van Chasse Cinema Breda.

📧
Mis niets van de duistere wereld van horror: ontvang nieuws, recensies en macabere verrassingen in je inbox!