Een donkere silhouet staat voor een volle maan, door de staf en aan de mijter zie je dat het hier om een bisschop gaat, een bisschop die beter bekend staat als de goedheiligman Sinterklaas…
We hebben het hier over een poster waar heel Nederland al dagen van in de ban is, hij zou te eng zijn voor kinderen met jarenlange trauma’s tot gevolg, de bisschop zou een doodskop hebben als je hem voor een lamp houdt. De poster komt volgens sommigen overal te hangen, van bioscoop tot supermarkt, van basisschool tot bejaardentehuis.
Afgelopen weekend kwamen de eerste klachten binnen bij de Reclame Code Commissie. Er zouden vele honderen klachten zijn binnen gekomen, aldus Prisca Ancion-Cors, maar stelt ook dat het aantal klachten voor de uitspraak geen invloed heeft. Ook het NICAM, dat de leeftijdsgrens van 16 aan de film heeft geplakt ontving klachten, maar kan hier niks aan doen, posters worden niet gekeurd.
De rel begon pas echt lekker te lopen toen Johan Nijenhuis (regisseur Froeks de miniheks) in RTL Boulevard zijn beklag deed over de poster van Dick Maas. Per ongeluk liet Albert Verlinde vallen dat Johan Nijenhuis zelf een doodskop heeft, op zich niet zo gek gezien RTL sponsor is van de film.
Een uitgelezen moment dacht men bij de VARA, laten we zowel regisseur Dick Maas als zijn kritische collega Johan Nijenhuis als gasten uit te nodigen bij De Wereld Draait Door. Dick Maas begrijpt helemaal niets van zijn collega, maar geniet duidelijk van de ophef. Nijenhuis legt overigens zijn kinderen uit dat afhakte ledematen van marsepein zijn gemaakt. Voor DWDD was dit nog niet genoeg en een dag later nodigen ze Sinterklaas zelf uit, tenminste een grofgebekte hulpsinterklaas.
Ook de EO bemoeit zich met deze nare bisschop en gaat op lokatiebezoek. De boer uit Elburg die zijn boerderij uitleende is er nog steeds trots op, maar burgermeester Frans De Lande van Elburg heeft inmiddels spijt dat hij de opnames in zijn dorp heeft laten plaatsvinden. Ouderorganisatie OUDERS & COO is geschokt over dat de Sint zo wordt afgebeeld en verbaasd dat veel bioscopen de posters gewoon ophangen, de organisatie roept daarom op tot een bioscoopboycot in november.
En dag later loopt de irritatie op en Huub Stabel maakt op nu.nl Johan Hijenhuis uit voor matennaaier. Het SBS shownieuws interviewt de inmiddels behoorlijk geïrriteerde Huub en Dick, terwijl de positieve Johan overtuigd blijft van zijn handelen en zijn gelijk. De recensie-koning vond dat klagen niet de beste optie was en heeft een SINT-kleurplaat online gezet, zodat je zelf een betere poster kan maken.
Opmerkelijk dat de verkoop van de film Foeksie de Miniheks van moraalridder Johan Nijenhuis aan Amerika is afgeketst, omdat in de film een pijp wordt gerookt en omdat een jongetje in de film zonder helm op zijn fiets rijdt.
Vandaag gaf de Reclame Code Commissie haar oordeel en concludeerde dat de posters gewoon mogen blijven hangen: “De poster is niet van dien aard dat de grens van het ontoelaatbare wordt overschreden”
Of nu met deze uitslag de rel stopt? Waarschijnlijk niet, maar het is dan ook heerlijk genieten hoe Dick Maas één van de laatste Nederlandse taboes doorbreekt én horror in alle Nederlandse media weet te brengen. Dank u Sinterklaasje.
Ik was deze film sowieso al gaan kijken, maar nu helemaal. Ben erg benieuwd.
Sint krijgt wel enorm veel gratis publiciteit op deze manier.
En mijn kleintje is nog te klein om te beseffen dat er überhaupt iets is als Sinterklaas… 😀
Wat een gezeur om die poster, Vind m geweldig
Erg benieuwd naar deze film en dit is alleen maar reclame voor de film
Negatief of Positief, zolang er over deze film gepraat wordt, dit is kosteloze reclame, Doen ze goed
Dar stukje bij DWDD is hilarisch 🙂
Dat dacht ik dus ook,
daarom eigenlijk niks over de hele discussie geschreven,
maar omdat het toch vermakelijk is, leek mij de uitslag een mooi momentje voor een overzicht 🙂
Er is trouwens nog de mogelijkheid om in hoger beroep te gaan 😉
Waar kan ik zo’n poster krijgen??
Of maar een bushokje slopen 🙂
Het is inderdaad allemaal flauwekul. Maar wel hilarisch.
Ik heb ergens een wedstrijd gezien waar je zo’n poster kan winnen, maar kan niet meer vinden waar… 🙁
Al die zeikerds moeten in de zak van Sinterklaas worden gestopt 🙂 De bezoekersaantallen zullen wel wat stijgen nu, door al die reclame. Een oom van mij (die nooit te weten zou zijn gekomen dat die film draait) SMSte al of ik ook naar de Sint ga 🙂
Het nadeel van al die commotie: de film kan hier nooit aan tippen en zal alleen maar tegenvallen.
Maar hoe erg is dat? De mensen die sowieso al gingen kijken zullen hun verwachtingen niet hebben bijgesteld. Bij de mensen die nu gaan kijken vanwege de posters zullen idd mensen zijn die de film tegen vinden vallen, maar er zullen ook ongetwijfeld mensen zijn die het gaaf vinden. Daarnaast denk ik dat de mensen die nu pas van de film horen over het algemeen sneller onder de indruk zullen zijn, omdat het over het algemeen geen echte horrorfans zijn. En alle mensen die het tegen vinden vallen brengen wel geld in het laatje 🙂
Dat mijn tijd en geld naar een (mogelijk) slechte productie gaat. Of ben jij iemand die de recette gebruikt als graadmeter voor kwaliteit?
Die free publicity is natuurlijk fantastisch. Hier kun je alleen maar van dromen als marketingafdeling. Dus die awareness is fijn. Kan natuurlijk ook voor een backlash zorgen, met wellicht een tegenvallende DVD/BluRay verkoop. In de bioscoop verdient men hun geld toch niet terug.
Nou ja, mensen maken zelf de keuze om ergens geld aan uit te geven. Als je naar een film gaat is altijd het risico dat die tegenvalt. Dat is bij de Sint, maar ook bij iedere andere film.
Het kan idd zorgen voor een backslash, maar ik hoop dat ze zoiets in calculeren. Als er meer filmbezoekers zijn dan verwacht, maar een deel daarvan niet positief is, dan lijkt het mij dat men daar de productie aantallen op aanpast. Maar goed, ik ben verder niet zo thuis in wat er achter de schermen gebeurt.
Gelukkig.
Lijkt mij een grappige film.
Eens wat anders dan de gebruikelijke marsepein en chocoladeletters.
Een alternatief voor met de roe krijgen.