Preview zombie-slasher / action-rpg Dead Island
Producer Thorsten Flügel en Brand Manager Peter Brolly van Deep Silver presenteerden de demo van de zombie/horrorgame Dead Island.
Je gaat lekker op vakantie, drinkt een paar biertjes en als je de volgende ochtend wakker wordt zijn er overal zombies. Hoewel dit op de meeste kantoren ook zo lijkt, zijn de zombies op het vakantieparadijs Banoï niet met een paar koppen koffie op de lossen. Op wat een relaxte vakantie met cocktails en witte stranden moest worden, is met deze mysterieuze uitbraak je doel duidelijk: Overleven.
Producer Thorsten Flügel en Brand Manager Peter Brolly van Deep Silver tonen hun visie, de eerste beelden en liet ons middels een demo de gameplay zien van Dead Island in een beachclub in het Belgische Antwerpen.
Paradise Gone Mad
https://dailymotion.com/video/xiskxu?width=620&highlight=%23B6111D&hideInfos=1
Op het moment hele wereld zwaar onder de induk was van de CGI-trailer van Dead Island, kwam al snel de vraag of de game zelf ook maar in de buurt kon komen van die kwaliteit. En ja: Mooie stranden, helder blauw water, de engine van Dead Island rendert een heus paradijs van een redelijke kwaliteit, waarbij gezegd moet worden dat hier nog voluit aan gewerkt wordt.
Dead Island, een zombie-slasher/action rpg, wordt gespeeld vanuit het first-person perspectief en zal voornamelijk close-combat bevatten. De reden hiervoor is verhaaltechnisch simpel, veel wapens zul je op een vakantieparadijs niet tegenkomen en schietwapens al helemaal weinig, waardoor je het moet redden met honkbalknuppel, keukenmessen, gereedschap of de enkele machete van de lokale bevolking.
Open wereld RPG
Als producer Thorsten Flügel de controller oppakt en het spel demonstreert wordt duidelijk dat Dead Island in alle opzichten een echte RPG wordt. Je begint op level 1 in een questhub, er zijn verschillende mensen die je hulp nodig hebben en je bij het volbrengen van de quest beloning en experience geven. Het is een open wereld, waar je heen gaat bepaal je helemaal zelf en hiermee slaat Dead Island en is daarmee uniek ten opzichte van games als Dead Rising en Left4Dead - jij zoekt de zombies ook niet op, ze zoeken jou op!
In de interface kun je twee wapens kiezen die je binnen handbereik hebt en in gevechten tussen kunt wisselen, het is de bedoeling dat je wel een paar items verder mee kunt nemen, maar dit zal erg beperkt zijn. Her en der op het eiland kun je blueprints vinden, handleidingen waarmee je bij een werkbank met de juiste items betere wapens kunt maken, naar voorbeeld van MacGyver. Met ieder wapen kun je gooien en, in tegenstelling tot veel games, kun je deze wapens ook weer op pakken. Dit is vrij belangrijk, zoals eerder gezegd, het aantal wapens op het eiland is gering en je zult er zuinig mee om moeten gaan. Om diezelfde reden moet je regelmatig de wapens repareren.
Mensen en zombies
Het spel zal vier karakters hebben, Xian Mei is een assassin en goed met messen en Sam B is meer een tank en goed met bijvoorbeeld honkbalknuppels, van Logan en Purna kennen we alleen de naam. Ieder karakter heeft zijn eigen kwaliteiten en conditie, want niemand kan immer eindeloos zombies hakken of rennen, je stamina loopt terug en je wordt moe. Xian Mei heeft als special ability rage, waar ze als een maniac een groep zombies tot moes hakt. We krijgen kort te zien dat een karakter drie talenttrees heeft waar je skillpoints kunt verdelen, maar het is nog niet af.
Net als verschillende karakters zijn er ook diverse zombies, in het begint zul je voornamelijk de George Romero-types tegenkomen, er zijn ook de snellere infected en we krijgen nog een ram te zien, een zombie die maar al te graag om je af stormt en alleen te verwonden op zijn rug. Eén ding zal ontbreken, het spel zal geen zombiekinderen bevatten. De zombies duiken op uit de meest onverwachte plekken, je moet zorgen dat dood ook echt dood is, want een half-dode zombie trekt aandacht van zijn vriendjes.
Details en goede indruk
Dead Island is gigantisch en je wilt in deze open world niet alles per voet doen, dus kun je natuurlijk gewoon een auto meenemen. Scheurend over het eiland spatten de zombies uit elkaar, plots begeeft de voorruit het en moet het raam er uitgeslagen worden om nog iets te kunnen zien. Het is een voorbeeld dat er aandacht voor detail is.
Hoewel het spel nog verre van af is, hebben Producer Thorsten Flügel en Brand Manager Peter Brolly wel een goede indruk achtergelaten. Dead Island is een game waar wij zeker naar uitkijken om zijn originaliteit en de mogelijke uren van vermaak. En dan weten we nog helemaal niks van de belangrijkste feature: 4-player coöp.
Dead Island zal dit jaar uitkomen voor PlayStation 3, Xbox 360 en de PC.
Meer over: Games, Dead Island, Zombies