Surrealistische body horror in voodoo LA! Recensie: Brand New Cherry Flavor

Brand New Cherry Flavor is een Engelse uitdrukking die zich laat vertalen als ‘de laatste hype’. Deze serie met Rosa Salazar in de hoofdrol is te zien op Netflix en mixt horror met humor, drama en surrealisme. Ik heb hem gekeken en hoop op meer hype voor deze Lynchy productie! Waarom? Dat lees je hier.

Eerst even de specs. Brand New Cherry Flavor is een verfilming van het gelijknamige boek van Todd Grimson. De 8-delige serie is gemaakt door Nick Antosca en Lenore Zion en ging in première op Netflix op 14 augustus 2021. De hoofdrollen naast Rosa Salazar (Alita) zijn voor Catherine Keener (Get Out), Eric Lange (Narcos) en Jeff Ward (Manson’s Lost Girls). Het verhaal gaat over Lisa Nova (Salazar), een jonge en excentrieke filmmaker die haar korte film al op haar eerste dag in LA weet te verkopen. Maar de beloftes van has-been producer Lou Burke (Lange) om haar haar film te laten maken blijken niets meer waard zodra ze niet op zijn avances ingaat, waarna hij haar film jat en Lisa buiten spel zet. Lisa zint op wraak en vindt in Boro (Keener) een voodooheks die haar wens om Burke’s leven ‘in de fik te zetten’ waar kan maken met vreemde rituelen. De prijs? Kittens. Maar natuurlijk zitten er addertjes onder het gras, en al snel trekt Lisa iedereen die met haar in aanraking komt mee in een koortsachtige maalstroom in het louche LA van de nineties.

Surrealisme en kittens kotsen

Ik heb over het algemeen geen hoge pet op van het horroraanbod van Netflix. Het maakt naar mijn mening zelden de mediahype waar. Daarom verbaast het me dat Brand New Cherry Flavor minder gepusht is als de laatste hype, want deze serie verrast iedere aflevering- zeker als je er zoals ik blanco ingaat. Het acteerwerk van Eric Lange als louche gekrenkte producer is puik, net als het spel van Catherine Keener, die voor een voodoo heks onverwacht nonchalant, grappig en warm overkomt. Rosa Salazar draagt de serie met verve als de destructieve Lisa, die al het occulte, gruwelijke en surrealistische wat ze moet doen en zien zonder veel moeite accepteert: als ze haar wraak maar krijgt. Dat zegt iets over haar mysterieuze verleden, wat langzaam ontrafeld wordt. Regelmatig kittens uitkotsen als betaling? Is goed joh. En wanneer die op een andere, pijnlijker manier uit haar komen als ze erover klaagt, gaat ze gewoon terug naar kittens kotsen. Salazar is niet bang om oncharmant in beeld te komen en met haar expressieve gezicht voel je de krachtige orkaan die onder de ogenschijnlijk kille houding van Lisa zit. Iets wat Boro erg interessant vindt.

Open einde

Het opportunistische nineties LA is een mooi toneel voor de serie, waarin je á la Lynch of Cronenberg light niet zeker weet of het surrealisme wat je ziet onderdeel is van een trip, psychose, koortsdroom of de werkelijkheid. Het is in ieder geval sterk en aantrekkelijk in beeld gebracht, inclusief magische gestalten en wat goed getimede body horror. Daarmee brengt Brand New Cherry Flavor iets heel nieuws naar Netflix wat je aandacht vast blijft houden, maar waarbij je ook met vragen blijft zitten na de laatste aflevering. Het is namelijk in de markt gezet als een miniserie, maar alle open eindjes en het feit dat het boek na het einde van de serie nog doorloopt, maken een tweede seizoen logisch. Vooralsnog is daar helaas niets over bekend.

Ik vond Brand New Cherry Flavor een wilde rare rit, en eentje die ik graag nog een keer wil maken. Het is dus hopen dat de hype wordt opgepikt en Netflix een tweede seizoen bestelt, zodat het onbevredigende einde het startschot is voor meer over Lisa Nova’s verleden.

Sterren: 4.5 / 5