Liever geen advertenties en wel horrornieuws steunen? Upgrade hier!

Stalkers en Wedergeboortes - Recensie: Men

Stalkers en Wedergeboortes - Recensie: Men

Regisseur Alex Garland, die we vooral kennen van zijn films Ex Machina en Annihilation komt nu met de volbloed horrorfilm Men. Garland die in zijn eerste films vooral elementen van sciencefiction, drama en filosofie liet zien, richt zich nu meer op de horror elementen. In combinatie met camerawerk, kleur, muziek en zijn acteurs levert hij een mystieke folk horrorfilm af die steeds naargeestiger wordt.

Gewelddadig huwelijk

Harper (Jessie Buckley) trekt zich na een mislukt huwelijk terug in een Engels landhuis om alles te verwerken. Daar maakt ze kennis met Geoffrey (Rory Kinnear), de ietwat vreemde verhuurder van het huis. In vakkundig gesneden montage zien we steeds flarden van haar gewelddadige huwelijk met James (Paapa Essiedu) en hoe deze is geëindigd. Logisch dat ze even op adem moet komen. De film begint lieflijk als ze de omgeving gaat verkennen. De enscenering en het camerawerk in combinatie met de muziek zijn hier werkelijk prachtig. Niet veel later ziet ze een gedaante. Zo te zien een man. Ze krijgt steeds meer het gevoel dat ze achtervolgd wordt.

Men heeft een duidelijk feministisch karakter. Dat de mannen niet deugen is wel duidelijk. Alle mannen die Harper tegenkomt zijn of neerbuigend of seksistisch. De kijker ziet dat al deze mannen één man zijn. Ze worden namelijk allemaal gespeeld door Kinnear en dat doet hij voortreffelijk. Zij ziet het niet en misschien duurt het even voor je het zelf ziet. Is wat zij ziet en zo interpreteert werkelijk zo, of zit het allemaal in haar verbeelding? Dat blijft lang onduidelijk.

Bijbelse verwijzing

Aan het begin van de film zie je Harper de tuin van het landhuis binnen lopen. Ze ziet een appelboom, plukt een appel en zet haar tanden erin. Geoffrey kijkt vanachter het raam mee. In de keuken, als hij de appel opmerkt, verontschuldigd zij zich. ''Niet aan het fruit zitten'', zegt Geoffrey. ''Verboden fruit''. Ze schrikt op. Geoffrey lacht en zegt dat hij een grapje maakt. Het lijkt een onbelangrijke scène maar wie de bijbel een beetje kent, weet dat God zowel Adam als Eva verbood om fruit te eten uit de boom van goed en kwaad. En kwaad is voortdurend om haar heen in de vorm van een mannelijke aanwezigheid. Of dat nu de dominee, de politieagent of de naakte man in haar tuin is, die ze tegenkomt.

De film drijft op slechts een handvol acteurs. Buckley is een actrice die juist heel ingetogen of heel extravert een rol kan spelen. Ze past zich moeiteloos aan. Kinnear laat in meerdere rollen uiteenlopende types zien en bijrollen zijn er voor Paapa Essiedu als haar echtgenoot en Gayle Rankin als haar beste vriendin Riley. De finale is grotesk en lijkt op de werkwijze van David Cronenberg. De film doet denken aan werk van David Lynch, Cronenberg en aan de film The Wicker Man.

Men verschaft niet meteen antwoorden en zal ook zeker niet voor iedereen zijn. Garland weet echter wel een mystieke filmische horrorfilm met verschillende horror stijlen van occultisme, religie en body horror neer te zetten die je aandacht tot het einde van de film vasthoudt.

[yasr_overall_rating size="large"]

Men draait vanaf nu, 15 juni, in de bioscopen.

Liever geen advertenties en wel horrornieuws steunen? Upgrade hier!