CinemAsia-recensie: The Pool (Ping Lumpraploeng, 2018)

Na een aantal bizarre toevalligheden komt Day (Theeradej Wongpuapan) met zijn vriendin Koi (Ratnamon Ratchiratham) terecht op de zes meter diepe bodem van een zwembad, samen met een hongerige krokodil. En er is geen trappetje…

Het mooie van filmfestivals is dat je naar films gaat zonder al te veel verwachtingen. Het probleem bij Hollywood-blockbusters is dat je regelmatig alle actie al hebt gezien in de trailer. Deze week vond het CinemAsia Film Festival plaats en daar werden 7 horrortitels vertoond. Gisteravond zag ik daar The Pool (originele titel: Narok 6 metre) van regisseur Ping Lumpraploeng.

Day is onhandig, een beetje een loser en maakt niet altijd de beste keuzes. Ook na zijn klus bij een filmproductie is hij liever lui dan moe. De opnames vonden plaats in een gigantisch zwembad met een diepte van 6 meter, mooi voor de onderwateropnames. Het bad is eigendom van een failliet vakantiepark en wordt dus verder niet gebruikt, na de opnames kan het water weer weg. Day ligt lekker op een luchtbedjes te dobberen en slapen, terwijl het water wegloopt. Als hij wakker wordt is het te laat, het water is zo ver gezakt dat hij niet meer uit het bad kan klimmen.

Eigenlijk gaat alles mis in het leven van Day, die film begint op de zesde dag van het ongelukkige verblijf op de bodem van het zwembad. Day is flink toegetakeld en de krokodil grijp zijn gebroken been. Vervolgens gaan we terug naar het begin van het verhaal. Hoewel je weet dat het de komende dagen niet mee zal zitten voor onze hoofdrolspelers, volg je te stappen tot met spanning. Soms door stomheid geslagen, soms met samengeknepen billen omdat je verwacht dat iets fout gaat en vervolgens afschuw voor wat pijnlijke momenten. Dit wordt afgewisseld door zwarte komedie, welke met name wordt gedragen door de (CGI-)krokodil. Een heerlijke combinatie.

De Thaise film The Pool wordt omschreven als een survival-thriller. Ik zou het eerder een survival-komedie noemen. En dat bedoel ik niet slecht, de film ontlokt bij het publiek een combinatie van afschuw en gelach. De film was te zien op het CinemAsia Film Festival dat vanavond afsluit.