Recensie: What We Do In The Shadows

Als je dit jaar nog maar één film gaat kijken, laat het dan What We Do In The Shadows zijn. Deze mockumentary is GE-NI-AAL! De film die door hoofdrolspelers Jemaine Clement en Taika Waititi werd geschreven en geregisseerd, verveeld geen moment.

Vladislav, Viago, Deacon, Petyr, Nick en Stu

In What We Do In The Shadows wordt een groepje vampiers gevolgd door een cameraploeg in de aanloop op het jaarlijkse evenement The Unholy Masquerade. De vier vampiers (Viago, Vladislav, Deacon en Petyr) wonen samen in het Nieuw-Zeelandse Wellington. Dat het leven van een vampier niet over rozen gaat, is wel bekend. Zonlicht, vampierjagers en weerwolven zijn slechts enkele uitdagingen waarmee je als vampier dagelijks te maken krijgt, maar daarnaast moeten ook gewoon de simpele huishoudelijke taken, zoals de bloederige vaat en het stofzuigen van het plafond, gebeuren.

Gelukkig heeft het vampierleven ook zo zijn voordelen. Je kunt geweldige spelletjes spelen met de spiegel, mensen hypnotiseren, vliegen (al dan niet als vleermuis) en mensen een rolberoerte bezorgen door een gekke bek te trekken. En als je het niet leuk vindt dat je niet-vampiervrienden seniel en incontinent worden en vervolgens dood gaan, dan steek je daar gewoon een stokje voor.

Ook vampiers doen niet graag de afwas
Ook vampiers doen niet graag de afwas

What We Do In The Shadows is niet een film met een duidelijk begin, midden en eind, het is meer een registratie van het dagelijkse leven van de vampiers, dat bij vlagen superburgerlijk kan zijn. Hoe voorkom je een bloedbad bij het eten? Hoe kun je zonder spiegel je outfit checken? Wat trek je aan naar een vampierbal? Waar haal je (letterlijk en figuurlijk) nieuw bloed vandaan. Dit zijn slechts enkele vraagstukken die in de film aan bod komen. Dat de film geen standaardopbouw heeft, is allesbehalve een probleem, What We Do In The Shadows is van begin tot eind enorm vermakelijk.

Het acteerwerk in What We Do In The Shadows is subliem. Komedie-acteren is een kunst op zich, en het is klaarblijkelijk een kunst die alle castleden volstaan. Vladislav the Poker wordt gespeeld door de briljante acteur Jemaine Clement die je misschien nog wel kent van Men in Black 3. Taika Waititi, die o.a. in The Green Lantern speelde, is Viago. In andere rollen zien we Jonathan Brugh, Ben Fransham, Jackie van Beek, Cori Gonzalez-Macuer en Stuart Rutherford. De special effects zijn subtiel maar goed en bij tijd en wijle is de film lekker bloederig.

Hoe voorkom je een bloedbad bij het eten?

What We Do In The Shadows draait vanaf 18 december in de bioscoop, maar is 6 december ook te zien tijdens Imagine Limited Edition in EYE, Amsterdam.

Oh ja, blijf vooral zitten tot het eind!