Recensie: The Collection (Marcus Dunstan, 2012)

Direct al bij de Nederlandse uitgave van het met 4 sterren beoordeelde ‘The Collector’, was duidelijk dat de makers met een vervolg zouden komen. Het werd langer wachten dat gehoopt, maar met de titel ‘The Collection’ is deze nu verkrijgbaar op dvd, bd en vod.

the-collectionWanneer Elena’s vrienden haar meenemen naar een exclusief feest op een geheime locatie, had ze nooit kunnen vermoeden dat ze het laatste slachtoffer zou worden van ‘The Collector, een psychopathische en mysterieuze moordenaar die zijn slachtoffers mentaal en fysiek martelt.

The Collector ontvoert Elena en neemt haar mee naar een verlaten hotel dat hij heeft veranderd in een doolhof van marteling en dood. Na het ontdekken van de ontvoering van zijn dochter, huurt Elena’s vader (Christopher McDonald) een groep huurlingen in om haar te bevrijden. Deze huurlingen gaan onder leiding van Arkin (Josh Stewart), de enige die ooit ontsnapt is aan dit monster, door het angstaanjagende en dodelijke doolhof heen. Echter The Collector geeft niet zomaar zijn verzameling op en de huurlingen moeten vechten voor hun leven…

Spoilers na de trailer

De film begint heel bruut, heerlijk bruut en maakt na die indrukwekkende scène eigenlijk al een fout, hoe komt de kist met het slachtoffer uit de eerste film terecht in een discotheek waar de verzamelaar een nieuwe val heeft gebouwd? Een ietwat onhandige manier van de makers van ‘Saw’ (deel 4, 5 en 6) om de rest van het plot opgang te krijgen.

De Collector is wel weer er lekker bezig, en dat waar de makers duidelijk van genieten, zorgen dat zoveel mogelijk slachtoffer in zijn vallen terecht komen. En deze zijn niet zoals in ‘Saw’ op basis van de afwegingen van het slachtoffer met verminkingen tot gevolg, deze hebben alleen het doel tot doden. Het is niet de kant waarin we verwachtten dat die film heen zou gaan, maar desalniettemin is het een enorm vermakelijke kant. Het spel wordt goed gespeeld in de smalle claustrofobische gangen van het verlaten hotel.

The CollectionToch leren we iets meer over de beweegredenen van de verzamelaar weten middels een paar scènes in zijn onderkomen. Toch is het gehele verhaal erg matig geworden, de focus ligt vooral op de vallen. ‘The Collection’ is daarmee zeker een vermakelijk, anderhalf uur durend gore-feest. Maar uitkijken naar een vervolg doe ik, ondanks het bijzondere einde, niet.

Sterren: 3 / 5

2 gedachten over “Recensie: The Collection (Marcus Dunstan, 2012)”