Recensie: Telltale’s The Walking Dead Season 2 Episode 1: All That Remains

The Walking Dead: Season 2 Episode 1 – “All That Remains” is verschenen op Windows, OS X, Playstation 3, Xbox 360, iOS, Playstation Vita en Ouya.

Recensie: Telltale’s The Walking Dead Season 2 Episode 1: All That Remains

In navolging van het goed ontvangen eerste seizoen heeft Telltale besloten om een tweede reeks te maken van The Walking Dead Game. Eens kijken of ze het niveau vast kunnen houden. In deze recensie worden geen grote plotmomenten weggeven. Wel komen er kleine spoilers in voor, en spoilers voor het eerste seizoen.

telltale-walking-dead-s2-ep1-screen1

Ditmaal kruip je in de huid van het jonge meisje Clementine. In het begin van het spel trekt ze op met het restant van de overlevenden die we net als haar kennen uit het eerste seizoen. Na een spannende openingsscène springt het spel zestien maanden de toekomst in. Je merkt dat deze tijdssprong gebruikt is om Clementine iets ouder te maken. Het is nog steeds een jong meisje, maar het overleven in de apocalyptische wereld van The Walking Dead heeft haar gehard en ze is behoorlijk zelfredzaam geworden. Iets wat later in de aflevering duidelijk wordt in een van de naarste scenes in de serie. Ik zal het niet weggeven, maar net als het eerste deel: geen spel voor mensen met een zwakke maag!

Deze eerste aflevering wordt gebruikt als opzet voor het vervolg van het seizoen. Clementine komt een nieuwe groep overlevenden tegen, met uiteraard allemaal hun eigen problemen en onderlinge relaties. Deze zullen later in het seizoen ongetwijfeld een rol gaan spelen. Telltale beschrijft de episode ook als een soort tussenaflevering voor degenen die het eerste seizoen niet gespeeld hebben. Er zijn wel een aantal verwijzingen naar de eerdere afleveringen, maar niets wat storend is als je die niet gespeeld hebt.

Het spel maakt gebruik van opgeslagen savegames van het eerste seizoen en de uitbreiding, 400 Days. Verschillende keuzes die je daarin hebt gemaakt kunnen invloed hebben op het verloop. Als je dus van plan bent om te beginnen met de spellenreeks loont het om gewoon bij het begin te beginnen.

Het mag dan een introductie/tussenaflevering zijn, maar er zit veel actie in. Waar de opening van de eerste serie nog vrij veel trage interacties en dialogen had, is het hier vanaf het begin gas op de plank. De twee uren die de aflevering duurt zijn dan ook zo voorbij.

http://www.youtube.com/watch?v=8DO0l_hwoQ8

Wat net als in de eerdere reeks opvalt is de beperkte keuzevrijheid. Het spel stuurt je hoe dan ook een bepaalde richting op, welke keuzes je ook maakt. Zo vind je een blik bonen, maar geen blikopener. Wel staan er in de buurt scherpe tentstokken. Een poging wagen om daarmee het blik te openen is er niet bij. De tentstokken blijken dan later een ander nut te hebben. Op deze manier zijn er eigenlijk geen echte puzzels in het spel te vinden, waardoor het dan ook niet als een klassieke adventuregame aanvoelt. Het is duidelijk dat het verhaal de stuwende factor is, en de keuzes die je gedwongen wordt te maken zijn ervoor om je in het verhaal te zuigen. Als je je hierdoor laat meevoeren voelt het alsof je in Clementine haar schoenen staat, en ben je de keuzes vanuit haar aan het afwegen.

Telltale is erin geslaagd om de goede lijn uit het eerste seizoen door te trekken. Aanmerkingen op de keuzevrijheid zijn er zeker te maken, maar de actie en het personage van Clementine zuigen je vanzelf in het verhaal. Op deze manier is ook deze episode een prima manier om je onder te dompelen in wereld van The Walking Dead, naast de comics en de tv-serie. Mede door de cliffhanger ben ik erg benieuwd naar het vervolg!

The Walking Dead: Season 2 Episode 1 – “All That Remains” is als digital download verschenen op Windows, OS X, Playstation 3, Xbox 360, iOS, Playstation Vita en Ouya. De gerecenseerde versie is gespeeld op Windows.

The-Walking-Dead-Season-2-game

[yasr_overall_rating size="--" postid="33837"]