The Thing 2011 (dvd recensie)

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen. De The Thing prequel van Matthijs van Heijningen Jr. is lang zo slecht niet als her en der beweerd wordt, maar de dvd valt een beetje tegen. Zo, dat is de recensie in een notendop.

Er zijn al veel woorden vuil gemaakt aan The Thing. Sommige terecht, anderen onterecht. DeNachtvlinders.nl kon de film al ten tijde van de bioscooprelease prima waarderen voor wat het is. Een met liefde voor het origineel gemaakte horrorfilm die qua chronologie, stijl, soundtrack en ja, ook de vlammenwerpers (we willen ze toch even noemen al vallen ze natuurlijk gewoon onder het kopje ‘stijl’) perfect aansluit op het inmiddels zo’n dertig jaar oude origineel. Een hernieuwde kijkbeurt op dvd doet daar niks aan af. Sterker nog, het zal de waardering voor de mensen die het origineel alleen maar kennen uit de videotheek alleen maar doen stijgen. Juist, de schrijver dezes is ook nog van de smoezelige VHS generatie en kent John Carpenters film waar The Thing een prequel op is vooral van herhaaldelijk huren in de jaren ’80. Prima vermaak voor op de bank dus, misschien zelfs wel meer voor daar, dan voor op het witte doek.

Op het gebied van extra’s valt de dvd ietwat tegen. Er werden namelijk uitgebreide extra’s in het vooruitzicht gesteld en het aanbod is op zijn zachtst gezegd niet heel overdonderend. Te beginnen met een zevental verwijderde/verlengde scènes. Aardig om een keer te zien, maar tegelijk ook materiaal waarvan je snapt dat het de uiteindelijke film niet heeft gehaald. Wel erg aardig is de documentaire The Thing Ontwikkelt Zich, waarin in een klein kwartier de ‘making of’ uiteen wordt gezet. Met name de passages over de speciale effecten van Amalgamated Dynamics Inc (ADI) zijn erg de moeite waard. Goed om te zien dat in films als deze dit soort werk nog daadwerkelijk (nep)bloed, zweet en tranen kost door de bouw van protheses en soms hele replica’s van ‘het ding’ in al zijn verschijningsvormen in robotvorm. En goed om te zien dat in dit digitale tijdperk niet alles uit de computer wordt getoverd. De featurette Vuur & IJs is met nog geen vijf minuten iets minder speciaal en had inhoudelijk eigenlijk gewoon onderdeel moeten zijn van de genoemde ‘making of’. De featurette richt zich met name op de stunts waarbij de vuurwerpers worden gebruikt en doet niet meer dan dat. Een glimlach als je ziet dat het bedrijf achter die stunts ‘Fire For Hire’ heet maakt echter veel goed. Laatste en veruit meest interessante extra is het audiocommentaar van regisseur Matthijs van Heijningen Jr. en producent Eric Newman. Zij zijn behoorlijk openhartig en eerlijk in hun commentaar en laten al kijkend zien waar voor hen de pijnpunten lagen, maar ook wat zij geslaagd vinden aan de film. Het geeft daadwerkelijk een extra dimensie aan The Thing.

Waardering film: 3 sterren
Waardering dvd: 3 sterren

Sterren: 3 / 5

Thing (1982)/Thing (2011): 2 movie collector’s edition

N.B. In DeNachtvlinders.nl’ recensie van de film, werd geschreven: “Ken je de film van Carpenter nog niet, huur/koop die dan, je zult hem absoluut willen zien als je klaar bent met Van Heijningen’s The Thing.”

Dat laatste is iets wat filmstudio Universal waarschijnlijk ook zelf bedacht heeft en voor de liefhebbers zijn de combo’s van prequel en het origineel die op de markt worden gebracht wellicht de meest interessante om aan te schaffen. Naast bovenstaande, ook The Thing uit 1982 met de dusdanig veel extra’s, dat die van de prequel nogal in het niet vallen:

• Making of van “John Carpenter’s The Thing”: de Gruwel Krijgt Vorm
  • Filmcommentaar van regisseur John Carpenter en Kurt Russell
  • Archief met Achtergrondinformatie over de productie
  • Productiefoto’s van de cast
  • Artwork van de film en storyboards
  • Het ontwerp van de Locaties
  • Productiearchieven
  • Outtakes
  • Productieaantekeningen
  • Postproductie
  • Bioscooptrailer
  • Menumuziek
  • Aantekeningen van Cast & Crew: Kurt Russell, John Carpenter (regisseur)

Deze combo hebben we echter niet ter recensie aangeboden gekregen, dus daar kunnen we inhoudelijk verder niet op in gaan. Ogenschijnlijk is dit inhoudelijk exact dezelfde dvd als die al van The Thing op de markt was. Die is overigens erg de moeite waard, al is het alleen al vanwege de bijna anderhalf uur durende ‘making of’. Beide configuraties (zowel de losse disc als de box) zijn vanaf deze week zowel op dvd als op blu-ray verkrijgbaar.