Recensie: Castlevania (Netflix)
Gameadaptaties lijken de laatste tijd weer een soort van comeback te maken. Laatst hebben we de nieuwe Mortal Kombat film nog besproken en zagen we de trailer van een nieuwe Resident Evil serie van Netflix. Echter een gameadaptatie die al een tijdje meedraait op Netflix is Castlevania. De geanimeerde serie is gebaseerd op de gelijknamige gamefranchise waarin de Belmont familie van vampierslachters de strijd aangaan met Dracula en zijn monsterlijke bondgenoten. Vorige maand kwam het vierde en tevens laatste seizoen uit op Netflix. Hoog tijd om even aandacht te schenken aan deze bijzondere serie, ik denk namelijk dat dit misschien wel de beste gameadaptatie ooit is.
In Castlevania volgen we Trevor Belmont. Trevor is een knorrige dronkaard die vanwege zijn kostbare erfstuk, de zweep genaamd ‘Vampire Killer’, opeens wakker wordt geschud en opgeroepen wordt om het kwaad uit de wereld te verdrijven. Dracula is namelijk terug onder de ‘levenden’ en zijn monsters zaaien overal dood en verderf. Samen met wat bijzonder charismatische bondgenoten gaat Trevor het gevecht aan met Dracula. Dit klinkt misschien een beetje standaard, een beetje cheesy of misschien zelfs een beetje saai. Niets is minder waar. De strijd met Dracula die verspreidt is over de vier seizoenen van de serie staat bol van de hoogtepunten waar menig horror fanaat van gaat watertanden, of je nou fan/kenner bent van de gamereeks of niet. Tevens merkte ik op dat er bijzonder veel diepgang in de personages en de dialogen van de serie zit. Je merkt echt dat vele van de hoofdpersonages niet in stereotypische hokjes gedrukt worden, maar allemaal hun eigen afwegingen maken over wat het is om goed of slecht te zijn. Sterk!
Het feit dat de serie geanimeerd is zal misschien voor velen een puntje om Castlevania links te laten liggen. Hierover kan ik alleen maar zeggen dat juist dankzij deze stijl de serie wellicht tot de hoogtepunten kan komen waar het vaak naartoe gaat. De serie is écht gewelddadig en bloederig. En daarmee bedoel ik dus echt héél bruut en messed up. Er waren menig scènes waarbij ik even moest slikken, ondanks dat het een animatie is. Het laat als geen ander zien hoe meedogenloos een wereld vol duivelse monsters is. Jammer is misschien dat dankzij de tekenstijl je iets minder goed de emotie van de personages hun gezichten kan aflezen. Dit maakt het superscherpe script daarentegen dan wel weer helemaal goed.
Fans van Castlevania kunnen hun geluk niet op met deze fantastische serie die losjes is gebaseerd op de derde game in de reeks Castlevania III: Dracula’s Curse. Er zitten constante knipogen en referenties naar bepaalde momenten in de spellen en de soundtrack van de serie is gevuld met epische snaarinstrumenten en gotische ballades die soms uitstapjes maken naar bekende tunes. Kijkers die niet bekend zijn met de gamereeks hebben niets te vrezen. Zonder voorkennis nodig te hebben schotelt Castlevania een fantastisch geschreven ervaring voor die zowel meedogenloos als mooi is. Geweldige stijl, geweldig geschreven, geweldige voice-acting. Kijken, kijken, kijken!
Heb jij Castlevania al helemaal gekeken? Of ben je nu benieuwd geworden? Laat het ons weten!
Showrunner: Warren Ellis
Waardering: 5/5 sterren
Read more
Teaser '28 Years Later', zomer 2025 in de bios!
Na jaren van speculaties en geruchten is het eindelijk zover: het vervolg op Danny Boyle en Alex Garland's iconische films '28 Days Later' en '28 Weeks Later' wordt werkelijkheid: '28 Years Later' verschijnt in de zomer van 2025 in de bioscoop.
Steun de korte film Tell-O-Ween, een ode aan 50's horror
Filmmaker Emile Dragt werkt aan een korte film die een eerbetoon wordt aan de klassieke horror van de jaren ’50: Tell-O-Ween. Steun zijn project.
Recensie: Beetlejuice Beetlejuice (Tim Burton)
Hoe vaak schreven wij over een mogelijk vervolg van 'Beetlejuice'? Vanaf vandaag is het vervolg te zien op HBO Max, maar behaalt 'Beetlejuice 2' het niveau van het origineel?
Kijk eerste scène Nevenschade, steun de crowdfunding
De crowdfundingcampagne voor de Nederlandse korte film 'Nevenschade' is begonnen, en maker Luuk Audenaerde enBrend Küppers pakken het meteen anders aan.