Wat je nog niet wist over de Resident Evil-games

Vrijdag schreef ik een heel stuk over allerlei feitjes rond de films, boeken en series van Resident Evil, in navolging van de chronologische terugblik op alle games door Sander. Maar tijdens mijn onderzoek en voorbereiding van de afgelopen pubquiz op Twitch, kwam ik nog zoveel geinige feitjes tegen over de Resident Evil-games dat ik deze ook maar uit typ. Enjoy:

Resident Evil bestaat 25 jaar en deze week verscheen Resident Evil Village en draagt ook het nummer 8. De allereerste game verscheen in 1996 op de PlayStation.

  • In Japan droeg de game de titel Bio Hazard, later samengevoegd tot BioHazard, maar door de gelijknamige punkband kon de naam die vastgelegd worden in Amerika. Middels een prijsvraag onder Capcom-personeelsleden is gekozen voor Resident Evil.
  • De ontwikkeling van games was normaal gesproken 1 tot maximaal 2 jaar, maar er is bijna 3 jaar aan de eerste Resident Evil-game gewerkt! De eerste 6 maanden werkte Shinji Mikami alleen aan de game, voordat Capcom het team flink uitbreidde met onder andere Kenichi Iwao.
  • De NES-game Sweet Home uit 1989 was de grote inspiratie voor Resident Evil. In deze game, gebaseerd op een gelijknamige film, volg je een tv-ploeg die een verlaten huis betreedt en vreemde dingen meemaakt. Het begin van Resident Evil 7 is hier weer een knipoog naar!
NES Longplay [742] Sweet Home (Fan Translation)
  • In eerste instantie zou het een SNES-game worden, maar als vrij snel kwam de focus te liggen op de PlayStation.
  • Het huis was in het begin geïnspireerd op The Overlook Hotel uit The Shining.
  • Echter zonder invloeden van George A. Romero zouden we niet tegen monsterlijke mutaties vechten, maar op spoken jagen.
  • Chris Redfield kreeg oorspronkelijk de naam Beam en Jill Valentine had eerst de achternaam van Jim Morrison, van The Doors.
  • Het spel zou bijna 4 speelbare personages hebben! Naast Jill en Chris zouden ook Dewey en Gelzer speelbaar zijn. Dewey zou de komische noot moeten worden en was geïnspireerd op Eddie Murphy. Gelzer was een S.T.A.R.Z. heavy weapon specialist, later zou Barry Burton veel van deze trekjes overnemen.
  • Er was zelfs een plan dat de eerste game multiplayer zou worden. Dit bleek toch te veel voor de op dat moment krachtige PlayStation.
  • De Japanse stemmen zijn weggegooid. Resident Evil had oorspronkelijk Japanse stemmen, maar er werd besloten deze weg te gooien en nieuwe Engelse teksten in te spreken. Ook voor de Japanse uitgave. Pas in de HD remaster zijn nieuwe Japanse stemmen opgenomen.
  • De game was een succes en werd na de PlayStation ook geport naar Sega Saturn en PC. Er zou zelfs bijna een Game Boy Color-versie uitkomen in 1999. Dit werd geschrapt. Wel verscheen in 2001 Resident Evil Gaiden op de GBC.
(GBC) Resident Evil 1 - Cancelled Game Boy Color Version Gameplay
  • Resident Evil: Code Veronica is eigenlijk de echte deel 3, een Resident Evil: Nemesis een spinoff. Er lag een deal met SEGA om een exclusieve titel te maken voor de Dreamcast, maar tegelijkertijd was er door de successen van deel 1 en 2 ook de druk om met een nieuwe te komen voor de PlayStation. Er werd daarom besloten om de genummerde titels op het originele platform te houden, zo werd Nemesis de officiële nummer 3 en kreeg Code Veronica geen nummer.
  • Devil May Cry was bijna Resident Evil 4! Resident Evil 3: Nemesis was een succes en er werd al snel aan een vervolg gewerkt. Het idee was dat dit een ‘cool and stylized’ actiegame zou worden. Maar na een paar maanden besloot men dat dit toch te ver van de reeks afstond. Het werd daarom een nieuwe franchise: Devil May Cry. Er zijn dan ook herkenbare vijanden: Tyrants
  • De film Evil Dead is ook één van inspiratiebronnen geweest, dit zie je vooral terug in Resident Evil 7. De auto waarmee je aan komt rijden is vrijwel identiek aan de film. Zeker qua kleur, qua model blijkt het net een andere Dodge Challenger 1970 en een Oldsmobile Delta 88. Ook is het natuurlijk geinig dat de hoofdpersoon uit Evil Dead (2013) Mia heet, gelijk aan Ethans vriendin. En even later als Jack Baker het kettingzaagding pakt, roept hij “Groovy!”
  • Resident Evil 7: BioHazard is de eerste game in de reeks vanuit eerstepersoonsoogpunt, maar al een half jaar voordat deze uit zou komen, gaf Capcom de ontwikkelaars al opdracht om een planning te maken voor Resident Evil 8!
  • En het schijnt dat er al sinds eind 2018 aan Resident Evil 9 wordt gewerkt. Als dit waar is zou het twee dingen kunnen betekenen; óf het verhaal van Resident Evil 7, 8 en 9 vormen straks een trilogie, óf het was niet nummer 9, maar RE:Verse waar een idee voor geopperd werd.
  • Wist je dat Resident Evil Village nu verkrijgbaar is én je nog tot maandag 12u kans maakt op een exemplaar via de scavenger hunt?

💬 Geef je mening in de reacties of deel je dit bericht? 🤩

Frank Mulder

Oprichter en hoofdredacteur van De Nachtvlinders.

Plaats een reactie