Nederland mocht zich sinds 2018 gelukkig prijzen met maar liefst twee horrorstreamingdiensten: Horrify en Fear Unlimited. Die laatste trekt nu de stekker er uit. Sinds februari werden er al geen nieuwe titels toegevoegd en bleef het stil op de sociale netwerken.
In een mail aan abonnees wordt vandaag gemeld Fear Unlimited op 31 juli stopt. Abonnees met kwartaal- en jaarabonnementen krijgen teveel betaalde bedrag terug. Liefhebbers van de horrorfilms worden verwezen naar andere diensten, waar de titels binnenkort te zien zullen zijn. Een reden noemt de dienst niet aan hun klanten en nieuwsbriefabonnees.
Lees ook: 5x Streamen voor horrorliefhebbers
Eind 2018 werd Fear Unlimited gelanceerd door Jan ‘Mr. Horror’ Doense in samenwerking met Source 1 Media, Première TV Distribution en Just Media Group, waarbij het door die laatste werd beheerd. Op vragen van De Nachtvlinders geeft Just Media Group aan dat het stoppen heeft te maken met een verandering van kerntaken na een overname en de moeilijke markt. De abonnee-aantallen bleven simpelweg achter.
Jan Doense bevestigt dit. Hij geeft aan dat er verschillende reddingsplannen zijn uitgezocht, waaronder een verkoop aan het Amerikaanse Shudder, helaas is het niet gelukt om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Uiteindelijk is het een zakelijke beslissing van alle betrokken partijen. Als één van de investeerders kan Doense zich hier in vinden, als horrorliefhebber vindt hij het enorm jammer dat het niet gelukt is. Hij hoopt dat de andere streamingdienst, Horrify, het wel gaat redden.
Dit zat er wel een beetje aan te komen. Niet specifiek voor Fear Unlimited, maar algemeen. Het streaming landschap is veel te versnipperd geraakt. “Vroeger” had je Netflix en dat was het wel zo’n beetje. Nu heeft elke studio, maar ook elke niche een eigen streamingdienst. En niet iedereen heeft er zoveel geld voor over om alles te kunnen zien.
Er zullen vast nog meer streamers om gaan vallen en uiteindelijk zullen we wel blijven zitten met de paar grote die geld genoeg hebben om door te gaan (Netflix, Disney, Apple, Amazon en dergelijke). En alleen de diensten die zelf content maken, die aanslaat, zullen het gaat redden. Netflix blijft daarin toch wel het grote voorbeeld denk ik, maar vlak Disney niet uit. Die hebben een paar grote franchises in hun repertoire.
Jammer hoor, want juist bij die niche diensten kan je dingen vinden die uniek zijn en niet ergens anders zijn te vinden.