Slash-o-Rama: Eyes of a Stranger (Ken Wiederhorn, 1982)
In ‘Eyes of a Stranger’ ontbreekt die motivatie volkomen. Jane vermoedt dat haar buurman een seriemoordenaar is en alsof de duivel er mee speelt, dat blijkt ook zo te zijn.
Van 10 tot 20 april 2019 vindt het Imagine Film Festival plaats in het Eye Amsterdam. Michel Bonset van De Nachtvlinders blikt vooruit, zodat jij je optimale Imagine-horrorplanning kunt maken. Nu: alle 5 films uit het themaprogramma Slash-o-Rama!
- Imagine Themaprogramma Slash-o-Rama!
- Friday the 13th (1980, Sean S. Cunningham)
- Maniac Cop (1988, William Lustig)
- Just Before Dawn (1981, Jeff Lieberman)
- Eyes of a Stranger (1982, Ken Wiederhorn)
- Maniac (1980, William Lustig)
Moederskindjes, gevaarlijke travestieten, als tiener gepeste buitenbeentjes, de mannelijke moordenaars in menig slasher hebben een naar leven achter de rug en denken door het vermoorden van jonge hertjes hun gemankeerde mannelijkheid weer terug te winnen. Vaak wordt er, hoe mager soms ook, een psychologische verklaring gegeven voor het wangedrag van de rondsluipende slachters. In deze film echter lijkt de motivatie van de moordenaar: omdat het kan.
In ‘Eyes of a Stranger’ ontbreekt die motivatie volkomen. Jane (Lauren Tewes, Julie van The Love Boat) een razende reporter woont samen met haar blinde, dove en stomme zusje Tracy (het filmdebuut van Jennifer Jason Leigh) die zo geworden is door een kinderlokkertrauma. Jane vermoedt dat haar buurman een seriemoordenaar is en alsof de duivel er mee speelt, dat blijkt ook zo te zijn.
De man verkracht en vermoordt dat het een lieve lust is, maar het waarom blijft de kijker bespaard. Wel rukt Tom Savini weer allerlei sappige special effects uit de kast om de wandaden van de moordenaar wat kleur te geven, waardoor de film ook nu nog steeds de moeite waard is.
Eyes of a Stranger is te zien tijdens Imagine ’19 op 14 april om 00.05 in EYE te Amsterdam
https://www.youtube.com/watch?v=7TaIVF7P3TY
[yasr_overall_rating size="--" postid="84052"]
Meer over: Horrorfilms, Imagine Fantastic Film Festival, Recensies