Horrify, streamingdienst voor horrorfans, stopt eind juli

“Op 31 juli stopt Horrify. We vinden het jammer om dit met je te moeten delen.” staat in de zojuist verzonden email aan alle (voormalige) klanten van de Nederlandse streamingdienst Horrify.

Vanaf eind 2018 mocht Nederland zich gezegend prijzen met twee streamingdiensten voor horrorliefhebbers, op 30 oktober lanceerde Horrify, 19 december volgde Fear Unlimited. Die laatste stopte juli vorig jaar en helaas wordt precies een jaar later, 31 juli 2021, ook de stekker uit Horrify getrokken.

Waarom stopt Horrify?

Gevraagd om een reactie op het stoppen laat Dutch Channels, het bedrijf achter Horrify, weten dat ze zich willen focussen op een aantal andere themakanalen waarmee ze reeds internationaal actief zijn.

Persoonlijk vind ik het erg jammer, vanaf het begin heb ik fijn samengewerkt met Horrify en werd het aanbod ook steeds uitgebreider. Er werden een paar exclusieve tv-series getoond, waaronder Into the Dark van Blumhouse, en later ook de populaire serie Hannibal. Maar daar veel grote titel kwamen er niet. En sinds begin dit jaar bleef het behoorlijk stil. Waar ik al bang voor was, blijkt nu werkelijkheid te worden; Nederland is straks weer een streamingdienst armer.

Into the Dark: Jason Blum vertelt over zijn horrorserie

Wil je horror blijven streamen dan zit je nu vast aan de grotere kanalen of het Fear Channel via Amazon Prime. Shudder, een van de bekendste internationale streamingdiensten heeft al regelmatig aangegeven voorlopig niet naar Nederland te komen. Wie weet zien ze nu een mogelijkheid.

Waar kijk jij de meeste horror? Stream je alles? Of pak je voornamelijk DVD/BDs? Of kun je niet wachten tot bioscopen en filmhuizen weer open gaan?

💬 Geef je mening in de reacties of deel je dit bericht? 🤩

Frank Mulder

Oprichter en hoofdredacteur van De Nachtvlinders.

5 gedachten over “Horrify, streamingdienst voor horrorfans, stopt eind juli”

  1. Dat is wel jammer, maar ik ben er geen lid van geweest, moet ik zeggen. Ook niet van Fear Unlimited.
    Wat kijk ik nu dan? inderdaad Netflix en Amazon Prime, maar eigenlijk heb ik een hele andere combo waar ik sinds jaar en dag mijn horror-kicks bevredig: het blad Schokkend Nieuws samen met YouTube.
    Het blad bespreekt heel vaak obscure/bijzondere horror-, Japanse anime en andere cultfilms van decennia terug. En die staan vaak in z’n geheel op youtube. Vaak zonder advertenties, omdat de adverteerders er niet meer vereenzelvigd willen worden. haha.
    Dus met een chromecast is het heerlijk horror kijken op het grote scherm.

    Beantwoorden
  2. Films zullen steeds meer beschikbaar worden op de grote platformen. Jammer dat Horrify en Fear het niet hebben gered. Ik denk dat de licentiekosten niet af te zetten zijn tegen de kleine Nederlandse markt. Aangezien de grote streamingdiensten zoals Netflix en Amazon zich voornamelijk richten op de massa zijn liefhebbers van oudere cult(horror en-genre) films afhankelijk van youtube of illegale streams via Kodi. En aangezien dat ook de volgende dag verdwenen kan zijn, heb ik enige tijd geleden besloten om mijn eigen media hiervan weer te gaan verzamelen. Ik voorzie dat fysieke media met genrefilms (bluray, dvd, vhs, betamax) meer en meer collectable en waardevol gaat worden. En dan bedoel ik geen Disney films.

    Beantwoorden
  3. Jammer maar het was een beetje te verwachten. Het kijken via de app ging regelmatig gepaard met haperingen, ook bij het casten crashtte de app vaker wel dan niet en al sinds eind vorig jaar werd de ondertiteling niet meer mee ‘gecast’
    Hierover heb ik destijds contact gehad en er zou aan gewerkt worden, maar maanden na dato was dit probleem nog niet verholpen. Ik denk dat een goede app een pre is bij streamingsdiensten.
    Ook dat er niet 1 maar 2 horrordiensten vrijwel tegelijk werden gelanceerd was geen handige zet i.v.m. de toch al enorme versnippering van aanbod. Beter hadden ze samengewerkt voor 1 groter horroraanbod. Volgens mij is er n.l. best animo voor. Veel mensen zien echter door de vele streamingsdiensten door de bomen het bos niet meer en dat is erg jammer.

    Beantwoorden
  4. Ik ben een jaar lid geweest met een gewonnen abonnement. In dat jaar heb ik er eigenlijk nauwelijks gebruik van gemaakt. Het aanbod was wat mij betreft veel te mager. De bekendere films had ik zelf al op DVD of BD en verder stond er een heleboel C t/m Z films op waarvan ik er een aantal niet eens afgekeken heb.
    De app werkte ook niet echt lekker, zoals Tamara al opmerkte.
    Al met al was dit geen reden om mijn abonnement te verlengen.

    Daarnaast speelt het, ook al aangehaalde, issue van de complete versnippering van het streaming landschap. Als ik alles zou kijken wat ik wel wil zien, dan ben ik zo 100 euro kwijt voor al die diensten. Voor mij een reden om te wachten tot een en ander op schijf te koop is of het op een andere manier binnen te halen.

    Beantwoorden
  5. De meeste horror bekijk ik wel op blu ray maar sinds kort heb ik een abbonement genomen op Shudder en bekijk het via een Vpn. Dit werkt prima.

    Beantwoorden

Plaats een reactie