The Father’s Shadow wint Black Tulip Award Imagine 2019

Het 35ste Imagine Film Festival zit er op. Gisteravond werden tijdens de slotceremonie de festivalprijzen uitgereikt, eerder deze week werd als de Career Achievement Award uitgereikt aan eregast William Lustig. En onderaan het artikel vind je een overzicht van al onze recensies!

Black Tulip Award (Beste Film):
The Father’s Shadow (Gebriela Amaral Almeida)

De jury van de Black Tulip Award, bestaand uit de regisseurs Ena Sendijarevic en Hanna van Niekerk, en Schokkend Nieuws-hoofdredacteur Vincent Hoberg, bekroonde The Father’s Shadow (A sombre do pai) van de Braziliaanse regisseur Gebriela Amaral Almeida. Uit het juryrapport: “Almeida creëert met minimale middelen een prachtige sfeer en verstopt de schoonheid in kleine, creatieve details. De film is sterk in zijn eenvoud, met een onvergetelijke hoofdrol voor het jonge talent Nina Medeiros, wier expressieve gezicht je nog uren nadat je de film gezien hebt zal blijven achtervolgen.”
Lees hier onze recensie.

Méliès d’argent – Feature Film
O Beautiful Night (Xaver Xylophon)

De Méliès d’argent wordt uitgereikt namens de European Fantastic Film Festivals Federation (EFFFF) aan de beste Europese speelfilm en korte film. De jury voor speelfilms, bestaand uit journalist Hugo Emmerzael, scenarist Tim Koomen en Noa Johannes, hoofd film bij de NPO, bekroonde O Beautiful Night van de Duitse regisseur Xaver Xylophon. Uit het juryrapport: “De winnaar van de prijs voor beste Europese genrefilm dit jaar heeft een high concept-premisse, en de juryleden betrapten zich erop dat ze er steeds opnieuw over begonnen tegen vrienden en Imagine-bezoekers. Met een kleurrijke, met neonlicht besprenkelde cinematografie, een funky soundtrack en sterk acteerwerk van een ensemblecast die niet alleen een geweldige chemie heeft, maar ook een opvallende liefde voor het leven vertoont in een film die gaat over een naderende dood. Vast staat dat we hier te maken hebben met een spannende nieuwe aanwinst voor de genrefilm.”

Méliès d’argent – Korte Film:
Wild (Jan Verdijk)

De jury voor de Méliès d’argent voor korte films, bestaand uit Ronald Simons, filmprogrammeur bij het Eye Film Instituut, en PR-adviseur Charlotte Groen, gaf de prijs aan Wild van de Nederlandse regisseur Jan Verdijk. Uit het juryrapport: “Dit is een film over een vrouw die veel te lang in het duister heeft geleefd, begraven onder een dikke laag mannelijke agressie. Wanneer zij besluit voor het licht en het leven te kiezen, herstelt de natuur de harmonie der dingen door meedogenloos af te rekenen met het mannelijke, dominante zwijn. Het leven keert terug naar haar voorkeursinstelling: balans in plaats van wildernis.”

Imagine VR award:
Dispatch (Edward Robles)

De Imagine VR Award wordt uitgereikt aan de beste VR in de internationale competitie. De jury, bestaand uit filmmaker Lucia Galindo Martinez en regisseur/scenarist Steye Hallema, bekroonde het Amerikaanse Dispatch van Edward Robles. Uit het juryrapport:

“We zijn het erover eens dat deze VR-film alle elementen in zich heeft die wij als kijkers en VR-gebruikers willen zien: het verhaal, de structuur, de innemende personages en hun individuele perspectieven. Het uiteindelijke effect zou in geen enkele andere media tot zijn recht kunnen komen omdat het verhaal en de technologie nauw samenwerken en niet gescheiden kunnen worden. We zien veel potentie in het vertellen van verhalen op nieuwe manieren, zoals met VR, en we zouden graag meer VR-experiences zien die even bevredigend zijn als Dispatch.”

Imagine Pitch Contest:
Extraction
(Martijn Smits en Paul Ruven)

Voor het vijfde achtereenvolgende jaar geeft Imagine Nederlandse en Vlaamse filmmakers de gelegenheid hun filmproject te pitchen voor een internationale jury. Voor de beste pitch zijn er twee tickets naar Montreal, waar het winnende team deelneemt aan de coproductiemarkt Frontières, onderdeel van ons zusterfestival Fantasia. De jury, bestaand uit Ellis Driessen (Filmfonds), sales agent Gabriëlle Rozing en producent Katie Crook, koos voor Extraction van regisseur Martijn Smits en producent Paul Ruven. Uit het juryrapport: “De pitch voor Extraction (van Martijn Smits) was spannend en overtuigend en het verhaal werd goed verteld met plausibele commerciële mogelijkheden. Volgens ons is dit het project dat het meeste baat zal hebben bij het bijwonen van Frontières. Door de milieukritische aspecten verwachten we dat het project ook internationale potentie zal hebben – met name in de Noord-Amerikaanse markten.”

foto © Robert Tjalondo|

Silver Scream Award (Publieksprijs)
One Cut of the Dead (Shin’ichirô Ueda)

Wellicht de belangrijkste prijs van het festival is ook bekend gemaakt: Kamera o tomeru na! (oftewel One Cut of the Dead) van de Japanse regisseur Shin’ichirô Ueda werd door het publiek als beste gewaardeerd. Ook onze razende reporter Michel Bonset waardeerde de film met 5 sterren, lees zijn recensie hier.

Recensies

Michel Bonset heeft een poging gedaan om alle duistere films van het festival te aanschouwen. Hieronder vind je alle recensies, per waardering:

5 Sterren:

4 Sterren:

3 Sterren:

2 Sterren:

Steun jij De Nachtvlinders met een kleine maandelijkse bijdrage?

Plaats een reactie